1e week Tanzania! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Leonie Seine - WaarBenJij.nu 1e week Tanzania! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Leonie Seine - WaarBenJij.nu

1e week Tanzania!

Blijf op de hoogte en volg Leonie

17 Maart 2014 | Tanzania, Arusha

Dag allemaal,

Er is alweer 1 week voorbij gevlogen. Vorige week kwam ik hier aan op de luchthaven van Kilimanjaro. De vlucht is goed gegaan en de koffers waren goed aangekomen. Buiten stonden Marije en Charles van het Community Center mij op te wachten.
Bij de transfer begon het goed. We waren ca. 15minuten onderweg en kregen pech met de auto. De auto deed echt niets meer, dus daar stonden we dan aan een drukke weg. Ze hebben hier geen ANWB zoals bij ons, dus rustig afwachten.
Af en toe stopte er iemand om ons te helpen, maar dat hielp verder niet. Na ca. 2,5u heeft een vrachtwagen ons meegesleept naar Arusha. We kregen soms wel even de zenuwen, want onze auto had geen licht en de lampen van de vrachtwagen vielen ook vaak uit. Dus reden we in het donker, zonder licht. Ja, alles kan hier in Afrika. Maar het is allemaal goed gegaan en tegen 02.30u kwamen we dan eindelijk aan bij het Arusha Community Center. Daar kregen we nog wat te eten aangeboden en zijn gaan slapen.
De volgende ochtend gingen we vroeg op om het Community Center te bekijken. Het Community Center bestaat uit 4 klaslokalen. De kinderen zijn tussen de 3 en 8 jaar oud. De lessen zijn van 08.00u tot 12.00u en in het Engels. Zo leren de kinderen hier bijvoorbeeld de letters, cijfers en het rekenen. Ook wordt er soms geknutseld en gesport. Je staat er versteld van hoe goed de kinderen al Engels kunnen, terwijl ze nog zo jong zijn, echt heel knap.
Het zijn allemaal schatjes!! Zo vrolijk en blij met weinig.

Wij als vrijwilligers wonen op het community Center, samen met Charles en zijn familie en de weeskinderen. Doordat wij allen samen wonen, krijg je een goed indruk van het dagelijkse leven. We hebben allemaal een eigen kamer, omdat we nu met maar 3 vrijwilligers zijn. Wassen doen we hier met een teiltje. Dat was even wennen de eerste dag, maar je raakt er snel gewend aan. Er zijn 11 weeskinderen. Sommige van hen hebben nog wel een moeder of vader of een opa of oma, maar die hebben te weinig geld om voor de kinderen te zorgen, daarom verblijven die kinderen hier op het Community Center.

Afgelopen dagen heb ik in 1 groep de lerares geholpen met les geven. Je ziet al snel dat sommige kinderen een achterstand hebben, die proberen we dan meer aandacht te geven. Verder spelen we hier veel met de weeskinderen na schooltijd en gaan we af en toe naar de stad. Kwa omgeving, is het echt Afrikaans. De Masai mensen zie je op straat lopen. Laatst met de picky picky mee geweest, dit is een motor taxi. De stad is erg druk, met vele dala dala busjes. Dit zijn hele goedkope busjes die mensen naar de stad brengen. Ze worden propvol gestouwd, sommige mensen hangen letterlijk uit het raam. Er is hier 1 hoofdweg, die is geasfalteerd. Verder zijn het allemaal zandwegen, waardoor er veel stof in de lucht hangt. Overal in de omgeving zie je oude huisjes en hutjes staan en hoor je de mensen MZUNGU roepen, wat blanke betekend ;)

Iedereen nogmaals bedankt voor alle kleren, spelletjes en donaties!! Ook namens de kinderen en de mensen hier hartelijk dank!! Ze zijn er erg blij mee!!
Deze week gaan we kijken wat we met de donaties gaan doen, ik ga daar foto’s van maken, dus ik houd jullie op de hoogte!! Een ding is zeker, we kunnen er hele mooie dingen mee doen en veel mensen blij mee maken!

Hierbij plaats ik ook een paar foto’s, en er zullen er nog veel meer volgen.

Groetjes Leonie

• 17 Maart 2014 - 20:07

Gerda J.H.:

Hoi Leonie , goed om te lezen dat je goed bent over gekomen. Wat mooi om te lezen dat het zo dankbaar werk is . Wij vinden het dapper en top wat je doet !!!!!!!!!!!! Ga zo door , en een dikke kus van ons allen hier. Gr. en veel liefs vanuit Luttenberg.

• 18 Maart 2014 - 13:29

Rob En Wilma:

Hallo Kees,

Wat leuk om je zo te zien daar.

Heel veel plezier, geniet ervan het zijn mooie momenten in je leven.

Succes met het werk, en tot later.

Groetjes Wilma en Rob

• 20 Maart 2014 - 13:31

Sharon:

Hey Leo!!

Leuk om je verslag te lezen! Heel veel succes en plezier daar.
    Geniet ervan!

Groetjes Sharon